DVADESET I SEDMA NEDJELJA KROZ GODINU A

lis 05 2017 Miriam

Ulazna pjesma
Sve je, Gospodine, u tvojoj volji, nitko joj se ne može oprijeti. Ti si sve stvorio, nebo i zemlju, cijeli svemir, ti si Gospodar svega.  (Est 13, 9-11)

Zborna molitva
Svemogući vječni Bože, bolji si nego što zaslužujemo i želimo. Budi nam milosrdan: otpusti grijehe kojih se savjest plaši, a daruj i ono što ne umijemo moliti. Po Gospodinu.

Darovna molitva
Gospodine, primi žrtvu koju si ustanovio. Otkupi nas i posveti otajstvima, što ih dužnim poštovanjem slavimo. Po Kristu.

Pričesna pjesma
Dobar je Gospodin svima što se u nj uzdaju, duši koja ga traži.  (Tuž 3, 25)

Popričesna molitva
Svemogući Bože, daj  da se opojeni i na­hra­njeni ovim otaj­stvima preobrazimo u ono što smo primili. Po Kristu.

Prvo čitanje    Iz 5, 1-7
Vinograd Gospodina nad vojskama dom je Izraelov.

Čitanje Knjige proroka Izaije
Zapjevat ću svojemu dragome pjesmu svog ljubljenog njegovu vinogradu. Moj je dragi imao vinograd na brežuljku rodnome. Okopa ga, iskrči kamenje, posadi ga lozom plemenitom. Posred njega kulu on podiže i u nj tijesak metnu. Nadaše se da će uroditi grožđem, a on izrodi vinjagu. Sad, žitelji jeruzalemski i ljudi Judejci, presudite izmeđ mene i vinograda mojega. Što još mogoh učiniti za svoj vinograd pa da nisam učinio? Nadah se da će uroditi grožđem, zašto vinjagu izrodi? No sad ću vam reći što ću učiniti od svog vinograda: plot ću mu soriti da ga opustoše, zidinu razvaliti da ga izgaze. U pustoš ću ga obratiti, ni obrezana ni okopana, nek u drač i trnje sav zaraste; zabranit ću oblacima da dažde nad njime.Vinograd Gospodina nad vojskama dom je Izraelov; izabrani nasad njegov ljudi Judejci. Nadao se pravdi, a eto nepravde, nadao se pravičnosti, a eto vapaja. Riječ Gospodnja.

Otpjevni psalam   Ps 80, 9.12-16.19-20

Pripjev: Vinograd Gospodnji dom je Izraelov.

Ti prenese čokot iz Egipta,
pogane istjera, a njega zasadi.
Mladice svoje ispruži do mora
i svoje ogranke do Rijeke.

Zašto si mu srušio ogradu
da ga beru svi što putem prolaze,
da ga pustoši vepar iz šume,
da ga pasu poljske zvijeri?

Vrati se, Bože nad vojskama,
pogledaj s neba i vidi,
obiđi ovaj vinograd:
zakrili nasad desnice svoje,
sina kog za se odgoji!

Nećemo se više odmetnuti od tebe;
poživi nas, a mi ćemo zazivati ime tvoje.
Gospodine, Bože nad vojskama, obnovi nas,
razvedri lice svoje i spasi nas!

Drugo čitanje    Fil 4, 6-9
To činite i Bog mira bit će s vama!

Čitanje Poslanice svetoga Pavla apostola Filipljanima

Braćo! Ne budite zabrinuti ni za što, nego u svemu – molitvom i prošnjom, sa zahvaljivanjem – očitujte svoje molbe Bogu. I mir Božji koji je iznad svakog razuma čuvat će srca vaša i vaše misli u Kristu Isusu. Uostalom, braćo, što je god istinito, što god časno, što god pravedno, što god čisto, što god ljubazno, što god hvalevrijedno; je li što krepost, je li što pohvala – to nek vam je na srcu! Što ste naučili, i primili, i čuli, i vidjeli na meni – to činite i Bog mira bit će s vama! Riječ Gospodnja.

Pjesma prije Evanđelja   usp. Iv 15,16
Ja vas izabrah iz svijeta da idete i rod donosite i rod vaš da ostane, govori Gospodin.

Evanđelje   Mt 21, 33-43

Čitanje svetog Evanđelja po Mateju
U ono vrijeme: Reče Isus glavarima sveće­ni­čkim i starješinama narodnim: »Drugu prispodobu čujte! Bijaše neki doma­ćin koji posadi vinograd, ogradi ga ­ogradom, iskopa u njemu tijesak i podiže kulu pa ga iznajmi vinogradarima i otputova. Kad se približilo vrijeme plodova, posla svoje sluge vinogradarima da uzmu njegov urod. A vinogradari pograbe njegove sluge pa jednoga istukoše, drugog ubiše, a trećega kamenovaše. I opet posla druge sluge, više njih nego prije, ali oni i s njima postupiše jednako. Naposljetku posla k njima sina svoga misle­ći: ‘Poštovat će mog sina.’ Ali kad vinogra­dari ugledaju sina, rekoše među sobom: ‘Ovo je baštinik! Hajde da ga ubijemo i imat ćemo baštinu njegovu!’ I pograbe ga, izbace iz vinograda i ubiju. Kada dakle dođe gospodar vinograda, što će učiniti s tim vinogradarima?« Kažu mu: »Opake će nemilo pogubiti, a vinograd iznajmiti drugim vinogradarima što će mu davati urod u svoje vrijeme.« Kaže im Isus: »Zar nikada niste čitali u Pismi­ma: Kamen što ga odbaciše ­graditelji postade kamen zaglavni. Gospodnje je to djelo – kakvo čudo u očima našim! Zato će se – kažem vam – oduzeti od vas kraljevstvo ­Božje i dat će se narodu koji donosi njegove plodove!« Riječ Gospodnja.

Homiletsko razmišljanje

Fra Ivan Dugandžić

Uzaludan trud

Vjerujem da smo svi imali priliku u kasno ljeto, kada dozrijevaju plodovi zemlje, zastati pored nekog dobro uređenog vinograda i diviti se. Dobro oblikovani redovi čokota, brižno obrađena zemlja bez imalo korova, trsovi puni zrelih grozdova, sve to odaje krasnu sliku i predstavlja pravi ugođaj za oko. Nikakvo čudo da su baš o vinogradu, lozi i grožđu ispjevane brojne pjesme. No samo vinogradar znade koliko je truda i ljubavi trebalo u sve to uložiti. Treba prvo pripremiti zemlju, očistiti je od korova, usitniti i učiniti spremnom da primi nježne biljčice. Nakon toga, slijedi dugi proces uzgoja, zalijevanja, pljevidbe, okopavanja, rezidbe, prskanja, dok mlada stabljika ne donese svoj prvi plod. Nitko ne može u tolikoj mjeri uživati u rezultatu truda svojih ruku kao vinogradar, ako mu je uspjelo podignuti vinograd koji će rađati plemenitim plodovima. Ali isto tako nitko ne može do kraja razumjeti njegovo razočaranje, ako se njegova očekivanja ne ostvare.

Sve je to jako dobro znao prorok Izaija koji svoj narod uspoređuje s Božjim vinogradom, kako bi ga u Božje ime pozvao na obraćenje, na donošenje plodova koje Bog s pravom od njega očekuje. U toj slici Bog je prikazan kao gospodar vinograda koji ulaže veliku ljubav u svoj dragi vinograd, koji oprema svim potrebnim i povjerava ga vinogradarima, koji će se brinuti da vinograd rađa dobrim plodovima. No to se nije dogodilo i Bog po proroku prijeti da će dignuti ruke od svoga vinograda i da će ga prepustiti korovu i draču, da će pustiti da se razori zid kojim je zaštićen i da bude opustošen.

Zli vinogradari

Isus polazi od toga da židovski veliki svećenici i narodi prvaci dobro znaju poruku ove Izaijine slike i on je koristi protiv njih. Isus je često govorio u prispodobama. Najčešće je to poruka upozorenja, opomene, ukora i poziva na obraćenje. Ovaj put on ide na konačni obračun, i to ne s bilo kim, već s narodnim i svećeničkim prvacima, s onima koji su odgovorni za to što Bog ne može biti zadovoljan sa svojim narodom. Taj obračun vjerojatno je bio neposredno prije Isusova uhićenja i osude, kad on nije više gajio nikakve nade da bi mogao kod njih uspjeti.

Ono što je prorok Izaija najavio tek kao moguću prijetnju, ako se narod ne obrati, Isus najavljuje kao sigurnu kaznu za tvrdokorno stanje naroda, a ponajprije njegovih prvaka. Sluge iz Izaijine pjesme o vinogradu Gospodnjemu za Isusa su brojni proroci koje je Bog slao u svoje ime, ali oni su uvijek bili ušutkani, a mnogi od njih i ubijeni. U sinu vlasnika vinograda Isus gleda samoga sebe. Ni u jednoj drugoj slici njegova svijest o samom sebi i svome poslanju ne dolazi tako jasno do izražaja kao upravo ovdje. On je zadnji u nizu brojnih poslanika koje Bog šalje svome narodu, ali on nije samo prorok, on je sin i kao takav baštinik vinograda. No vinogradarima, to jest velikim svećenicima i narodnim starješinama ni to ne znači ništa. Štoviše, oni ga ubijaju kako bi njegovu baštinu prigrabili sebi.

Granice Božjeg strpljenja

Poruke ove Isusove prispodoba jasna je: Božje strpljenje s ljudima ima svoje granice. Svaki čovjek je time što potječe od Boga slika Božja i svatko je u svom srcu uređen vinograd Božji. Bog je svačije srce uresio svojom milosti, svakoga čovjeka obdario različitim darovima. Ali on od svakog očekuje da te darove prepozna, da bude za njih zahvalan te da ih nesebično koristi na svoje vječno dobro i dobro drugih. Bog je želio da i ljudska obitelj bude uređen vinograd, mjesto gdje će svi članovi biti sretni u ljubavi i međusobnom poštivanju. Znamo da ima sretnih obitelji, ali znamo da ima i duboko nesretnih, u kojima vlada netrpeljivost, nepodnošenje, pa i prava mržnja.

Bog ne kažnjava odmah naše grijehe i naša zla djela. On je dobar i strpljiv, ostavlja svakomu dovoljno vremena da uvidi svoje zlo i da se mijenja. Ali i njegovu strpljenju jednom dođe kraj. On znade ustegnuti svoju milost i prepustiti čovjeka, pa i čitave obitelji njihovoj propasti. Netko je zgodno rekao da „Božji mlinovi melju sporo, ali zato melju sitno“, hoteći upozoriti kako se ne smijemo igrati s Božjom strpljivošću. Kao što zapušten vinograd sve manje sliči na pravi vinograd, jer lozu brzo nadraste korov, a plemeniti rod zamijeni divlji, tako je i s čovjekom koji se iznevjeri Bogu.

Prijetnja koju je Isus izrekao nad svojim narodom i njegovim vođama ostaje i danas aktualna za Crkvu kao novi narod Božji. Jer i u Crkvi ima onih koji misle da u Isusovo ime mogu biti gospodari baštine i stjecati svoju vlastitu korist, umjesto da mu predano služe. Oni koji u Crkvi imaju odgovornost moraju se ozbiljno zamisliti nad Isusovom riječi. Je li Crkva doista tako uređen vinograd Gospodnji, da Bog u njemu s pravom može tražiti i naći svoj urod? Može li Crkva tako biti znakom ovom svijetu kojemu je poslana da svjedoči za Boga?

Molitva vjernika

Bogu, svemogućemu Ocu, koji je poslao svoga Sina da nam podari spasenje, uputimo svoje ponizne molitve:

  1. Za Crkvu u svijetu: da svi njezini sinovi i kćeri svojim životnim predanjem budu graditelji tvoga kraljevstva među ljudima, molimo te.
     
  2. Za papu Franju, (nad)biskupa našega I. i sve pastire Crkve: daruj im mudrost u upravljanju, hrabrost u propovijedanju i radost u služenju kako bi sva Crkva rasla u spoznanju i življenju Kristova evanđelja, molimo te.
     
  3. Za nas ovdje sabrane: da u poniznosti i zahvalnosti prihvaćamo život kao tvoj dar te u njemu uvijek prepoznajemo tvoju očinsku blizinu, molimo te.
     
  4. Za našu domovinu: obnovi u našemu društvu zajedništvo i nadu, a u onima kojima je povjerena služba upravljanja probudi odgovornost i zauzetost za opće dobro, kako nitko ne bi zbog neimaštine napuštao domovinu, molimo te. 
     
  5. Za braću i sestre koji po smrti napustiše ovaj svijet: oprosti im grijehe i otvori im vrata svoje vječnosti, molimo te.

Svemogući Bože, utječemo se tvojoj dobroti i molimo te: prati svojim blagoslovom naš životni hod da uvijek budemo spremni prihvatiti Krista, čiji slavni dolazak iščekujemo. Koji živi i kraljuje u vijeke vjekova.